Tematem dzisiejszego wpisu są zabawy wzmacniające wiarę we własne siły. Jest to druga część wybranych przeze mnie zabaw pochodzących z książki Heike Baum "Pokonywać słabości" [wyd. Jedność 2002].
Jeden prowadzi, reszta idzie za nim.
"Aby dzieci nauczyły się równowagi między "prowadzeniem" i "podporządkowaniem się prowadzeniu", muszą znać swoje własne kompetencje i poznać je u innych dzieci."
1. Uzdolnienia:
Liczba osób: dwie i więcej
Wiek uczestników: od 4 lat
Czas trwania: 15 minut
Materiał: papier, przybory do malowania
Dzieci siedzą razem i rozmawiają na temat swoich uzdolnień. Co potrafię szczególnie dobrze? Jak to się robi? Czy specjalnie ćwiczyłem, aby to umieć? Kiedy wszystkie dzieci coś znalazły, malują na papierze swoje zdolności. Potem wszystkie obrazki zostają powieszone na wspólnym miejscu. Od tej pory dzieci, które potrzebują pomocy, mogą zawsze spojrzeć na te rysunki i przypomnieć sobie, które co szczególnie dobrze potrafi.
2. Podoba mi się...
Liczba osób: cztery i więcej
Wiek uczestników: od 4 lat
Czas trwania: 5 minut
Materiały: piłka
Dzieci siadają w kole. Jedno z nich ma w ręku piłkę i dokańcza zdanie: "Podoba mi się we mnie to, że ...". Następnie podaje piłkę dalej. Dziecko, które teraz otrzymało piłkę, dokańcza to zdanie na swój sposób i rzuca ją do następnej osoby. Każde z dzieci może zostać wybrane kilka razy, ponieważ wszystkim może podobać się w sobie więcej niż jedna cecha lub umiejętność.
3. Prośba o pomoc
Liczba osób: sześć i więcej
Wiek uczestników: od 4 lat
Czas trwania: 10 minut
Wychowawczyni przydziela dzieciom zadania, których żadne z nich nie będzie w stanie wykonać samodzielnie. Dzieci powinny prosić siebie nawzajem o pomoc. Tym samym dzieci uczą się, że razem są w stanie dokonać dużo więcej.
Kiedy wszystkie dzieci wykonały swoje zadania i zostały za to pochwalone, siadają razem. Rozmawiają na temat tego, jak to jest, gdy musimy kogoś poprosić o pomoc. A jak to jest odwrotnie, kiedy ktoś nas prosi o pomoc? Kto, poza przedszkolem, może pomóc jeśli nie będziemy potrafili samodzielnie wykonać jakiegoś zadania?
Pozycja Heike Baum "Pokonywać słabości" zawiera w sobie propozycję ciekawych zabaw, które dotykają problemów, z jakimi zmagają się dzieci. Jednak dużą część zawartych tam zabaw uważam za dosyć "kontrowersyjną" i nie do przeprowadzenia w polskich przedszkolach. Wynika to z tego, że niektóre ćwiczenia zachęcają dzieci do poznawania ciała swojego i ciała koleżanki/kolegi. W zabawach tych występuje nagość (nie neguję potrzeby rozmowy na temat ciała), ale myślę, że tego rodzaju zabawy potrzebują rodzicielskiej aprobaty, która według mnie byłaby trudna do uzyskania.
Etykiety
ćwiczenia oddechowe
edukacja techniczna
gazety
heike baum
kreatywność
kunz
logiczne myślenie
logopedia
motoryka mała
orientacja w schemacie własnego ciała
piosenki
pokonywać słabości
poznawanie siebie
rolki papierowe
słuch
szablony
świadomość swoich umiejętności
świadomość własnego ciała
świadomość własnych uczuć
wiara we własne siły
wiersze z pokazywaniem
zabawy paluszkowe
zabawy rozwijające spostrzegawczość
zabawy ruchowe
zmysł słuchu
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz