sobota, 10 maja 2014

Zabawy rozwijające spostrzegawczość

Słuch


[źródło]


Dźwięki otaczają nas nieprzerwanie. Z rytmem i melodią spotykamy się podczas spaceru, podczas przygotowywania posiłków, kąpieli... Odróżnianie dźwięków pozwala ustrzec nas przed niebezpiecznymi sytuacjami, np. klakson samochodu ostrzega przed nadjeżdżającym pojazdem. Dlatego też bardzo ważne jest doskonalenie naszych zmysłów.
Przedstawiam propozycje zabaw, które rozwijają zmysł słuchu. Pochodzą one z pozycji "Widzę to, czego ty nie widzisz", autorstwa I. Kunz, [wyd. Jedność, Kielce 2005]

1. Dźwięki w pomieszczeniu.
Liczba uczestników: od 2 do dowolnej liczby osób
Czas trwania: 5 minut na akcję
Wiek: od 3 lat
Materiał: przedmioty znajdujące się w pomieszczeniu

Grupa siedzi wygodnie na podłodze lub krzesłach. Zamykamy oczy. Wybieramy ochotnika, który przechodzi przez pomieszczenie i uderza w trzy różnie brzmiące przedmioty.Wszyscy otwierają oczy. Kto sądzi, iż rozpoznał właściwe przedmioty, szybko je wymienia. Ta osoba, która poprawnie odgadnie, jakie to były przedmioty, zastępuje ochotnika.
(Zamiast przedmiotów do zabawy można wykorzystać instrumenty muzyczne)

2. Co tam tyka?

Liczba uczestników: od 2 do 12 osób
Czas trwania: 3-5 minut
Wiek: od 3 lat
Materiał: bardzo głośno tykający budzik lub minutnik [źródło obrazka]

Spośród uczestników wybieramy jedno dziecko (może być ochotnik), który wychodzi za drzwi. Pozostałe osoby chowają tykający budzik. Wołamy stojące za drzwiami dziecko, którego zadaniem jest odnalezienie budzika, na podstawie dźwięków, jakie wydaje.
(Można użyć 3 tykające budziki, a za drzwiami będzie jednocześnie trzech uczestników)
W przypadku młodszych dzieci lub większych grup, dobrym rozwiązaniem jest wysłanie za drzwi dwóch uczestników - zmniejsza to stres szukającego.

3. Posłuchaj uważnie
Liczba uczestników: od 4 osób
Czas trwania: 10 minut
Wiek: od 4 lat

Wybrany spośród uczestników ochotnik czeka za drzwiami, a pozostali chowają dowolnie wybrany przedmiot. Gdy ochotnik wejdzie do środka, wszyscy śpiewają powszechnie znaną piosenkę. Gdy tylko szukający znajdzie się w pobliżu miejsca, w którym ukryto przedmiot, śpiew staje się głośniejszy, natomiast im dalej jest on od kryjówki, tym śpiew coraz bardziej cichnie.
Od uczestników zabawy wymaga się uwagi i odpowiedniego śpiewu we właściwych momentach. Szukający dzięki przysłuchiwaniu się i obserwacji łatwiej dotrze do celu.

4. Grające gazety
Liczba uczestników: od 2 osób
Czas trwania: 15 minut
Wiek: od 3 lat
Materiał: gazety

Wychowawczyni daje każdemu dziecku podwójną stronę gazety, prosząc, aby wszyscy dokładnie i z pełną koncentracją patrzyli w teksty. Nagle podnosi się łagodny wietrzyk i porusza delikatnie wszystkimi gazetami. Wiatr staje się silniejszy, a gazety falują coraz gwałtowniej. Gdy zaczyna się wicher, gazety wylatują z rąk. Następnie pada śnieg i gazety zamieniają się w śnieżki. Rozpoczyna się "bitwa". Gdy wszyscy już się wyszaleją, wyrzucają gazety do dużego kosza.
Gazety można porwać na dowolne kawałki. Podczas tej czynności uzyskamy dodatkowe dźwięki, w oparciu o które można zorganizować ciekawą, gazetową orkiestrę.

 [źródło obrazka]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz